Uitkomsten Enequête welzijn & welbevinden

Investeren in een nieuw Dorpshuis, inclusief sporthal. Ruimere openingstijden en meer activiteiten voor jong en oud. Het zijn een paar uitkomsten van enquête Welzijn die het Dorpsplatform Linschoten had opgesteld. Met Burendag (23 september) is het Dorpsplatform de enquête Welzijn en Welbevinden gestart. De enquête werd in samenwerking met de SWOM opgesteld. Deze liep tot en 31 oktober. Op Burendag was het mogelijk een verkorte versie van deze enquête in te vullen via een flyer. Dat leverde totaal 21 reacties op. De uitgebreide enquête stond online op deze website en heeft 89 reacties opgeleverd. Een totale respons van 110, waar we heel blij mee zijn.

Het doel van de enquête was drieledig:
De algemene conclusie is dat de enquête met 110 respondenten  een redelijk beeld geeft over hoe over de welzijnsactiviteiten in ons dorp wordt gedacht. Onder de respondenten lijkt er een duidelijke behoefte te zijn aan meer welzijnsactiviteiten (sociale activiteiten) voor ouderen maar bij uitstek voor jongeren. Het lijkt ook goed mogelijk om uitbreiding van activiteiten te realiseren binnen bestaande maatschappelijke organisaties. Daarnaast zou een overzicht (sociale kaart) van wat de mogelijkheden zijn op ons dorp zeer welkom zijn.

En wat meer details over de resultaten:
Er werd gevraagd of 11 verschillende maatschappelijke organisaties bekend zijn. Over het algemeen bleek dat het geval te zijn. Een aantal is minder bekend. Voorbeelden daarvan zijn Bakkershuis (bij 48,3% niet bekend), Het Knooppunt (bij 55% niet bekend), Online platform ActiefinMontfoort (bij 67,4% niet bekend).
Ook werd gevraagd of gebruik wordt gemaakt van welzijnsactiviteiten. Voor 71,9% van de respondenten is dat het geval. Waarbij het gebruik van welzijnsactiviteiten in Dorpshuis De Vaart eruit springt met 62,9% van de respondenten).

Er is ook duidelijk behoefte aan een overzicht, de zgn. sociale kaart van welzijnsactiviteiten in Linschoten (72% van de respondenten). Hoewel uit deze enquête bleek dat de inwoners van Linschoten goed de weg weten te vinden naar genoemde welzijnorganisaties en ondersteuning (resp. 97% en 82%). Daarnaast geven 24 respondent (van de 100) aan behoefte te hebben aan contact met een welzijnsorganisatie zowel voor zichzelf, voor anderen of als vrijwilliger. Op de open vraag of er iets gemist wordt in Linschoten aan welzijnsactiviteiten en/of voorzieningen zijn 37 antwoorden binnengekomen. Deze antwoorden waren heel divers:
De groep jongeren die de flyers heeft ingevuld wil vooral aandacht voor : De resultaten worden gedeeld met de gemeente Montfoort en betrokken maatschappelijke organisaties. We gaan er in het nieuwe jaar volop mee aan de slag.